Stel je voor dat je een winkel hebt. In de winkel komen elke dag 100 bezoekers, maar slechts 2 bezoekers doen daadwerkelijk een aankoop. Dat is geen goed teken, toch? Maar liefst 98 bezoekers verlaten je winkel zonder iets te zeggen of iets te kopen. Als winkeleigenaar zou je er direct alles aan doen om meer bezoekers een aankoop te laten doen.

Toch is het bovenstaande van toepassing op heel veel websites, zelfs bijna alle websites. En bovendien wordt hier heel vaak niet aan gewerkt. Met inbound marketing richt je je op het laten doen van een conversie door de andere 98 bezoekers van je website. Onnodig veel websites laten hun bezoekers de website verlaten, terwijl dit niet nodig is.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing combineert onze drie disciplines: content marketing, zoekmachine marketing en social media marketing. Door deze drie factoren te bundelen creëer je een sterke online zichtbaarheid, waardevolle leads en uiteindelijk een hogere conversie. Traditionele marketing (adverteren, telemarketing, beurzen) is meestal gericht op zenden (push), terwijl inbound marketing is gericht is op aantrekking (pull). Deze aantrekkingskracht houdt in dat een bezoeker je website bezoekt, omdat de informatie die je aanbiedt voor hem waardevol is en hij er meer over wil weten. Inbound marketing is erop gericht om nieuwe klanten te krijgen, door het aanbieden van relevante en waardevolle content. Deze content dient erop gericht te zijn waarde toe te voegen voor je doelgroep, in elke stap van de inbound marketing methodiek. Inbound marketing is bedacht door het Amerikaanse softwarebedrijf Hubspot. Met inbound marketing ben je in staat om potentiële klanten te vinden via online kanalen. In elke fase van de methodiek zet je specifieke marketing kanalen in, zoals blogs, zoekmachine optimalisatie en social media marketing.

Met inbound marketing positioneer je jezelf als autoriteit binnen je vakgebied en zorg je voor waardevolle leads. Door het volgen van de inbound marketing methodiek vertaal je deze leads in klanten en ambassadeurs van je bedrijf. Dankzij het maken van verspreiden van waardevolle content laat je je potentiële klanten zien dat je weet wat er speelt en wat hun behoeften zijn. Hiermee trek je waardevolle leads aan, bouw je aan betrouwbaarheid en aan je autoriteit.

Waarom inbound marketing?

De wereld verandert snel, zeker op het gebied van marketing en sales. Behoeften van je (potentiële) klanten veranderen dus ook. Traditionele marketingmiddelen zoals koud bellen, outbound sales en direct mailing hebben door de veranderende behoeften steeds minder effect. Je doelgroep wil geholpen worden door een autoriteit binnen het vakgebied, zodat ze zeker weten dat ze de juiste hulp krijgen. Met inbound marketing help je je leads en val je ze niet lastig. Je voedt je leads met waardevolle informatie, waardoor jij de autoriteit wordt. Dit zorgt ervoor dat je leads na verloop van tijd klant zullen worden. Niet langer hoef je met hagel te schieten. Met inbound marketing zorg je voor gerichte leads.

“Marketing is not about your agency winning awards. It's about your organization winning business.”

De inbound marketing methodiek

De inbound marketing methodiek bestaat uit vier verschillende fases, waarbij de uiteindelijke doelstelling een tevreden klant is die jouw bedrijf promoot. De vier verschillende fases hebben elk specifieke marketingkanalen en -middelen nodig om je klant naar de volgende fase te begeleiden.

Inbound_Marketing

De inbound marketing methodiek bestaat uit 4 fasen: Attract, Convert, Close en Delight. Deze fasen zorgen ervoor dat je een onbekende verandert in een websitebezoeker, lead, klant en vervolgens een ambassadeur van je bedrijf. Belangrijke onderdelen van een inbound marketing strategie zijn een goed CRM systeem, analyse software en marketing automation software. 

HubSpot Certified Partner

SmartRanking is een HubSpot Certified Partner, al onze medewerkers hebben de benodigde certificaten behaald. Door de certificering weet je zeker dat je bij ons aan het juiste adres bent. Met onze kennis en beheersing van de inbound marketing software van HubSpot zetten wij bewezen inbound marketing strategieën op, die bijdragen aan de groei van bedrijven.

 

New call-to-action