Social Media Marketing

Het gebruiken van social media kanalen is een vast onderdeel geworden van vrijwel ieder persoon.Het is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Op dagelijkse basis besteden wij gemiddeld 135 minuten (ruim 2 uur) op social media kanalen. Door het grote dagelijkse gebruik bieden social media platformen ook veel opties voor de zakelijke markt. Inmiddels zijn social media kanalen onlosmakelijk verbonden met een online marketing strategie. Ook binnen de customer journey en de inbound marketing methodologie staat social media marketing aan de basis. Als specialist op het gebied van social media marketing bieden wij een totaal service aan: van content strategie tot social media advertising. Wij focussen ons op bereik, bekendheid, conversie en ROI, zodat social media marketing bijdraagt aan de groeidoelstellingen.

“Allow your customers to get to know your brand in a way that they can speak for you.”

Wat is social media marketing?

Het social media gebruik in Nederland is groot, enorm groot zelfs. Zeker 10,8 miljoen Nederlanders maken gebruik van Facebook, 4,4 miljoen van LinkedIn, 4,1 van Instagram en 3 miljoen van Pinterest (deze cijfers komen uit 2018). De social media penetratie in Nederland is dus enorm groot, wat grote kansen biedt om in contact te komen met je doelgroep. Ongeacht wie jouw doelgroep is, er is in ieder geval tenminste één social media kanaal waar personen uit jouw doelgroep actief op zijn. Social media marketing is in te zetten voor zowel de B2C markt alsook de B2B markt. 

Simpel gezegd is social media marketing het inzetten en benutten van de mogelijkheden van social media platformen, met als doelstelling het behalen van je (online) doelstellingen. Social media marketing gaat verder dan een simpele foto plaatsen op je Facebookpagina of Instagram-kanaal. Social media marketing voer je uit aan de hand van een doordachte manier, met onder meer een content strategie op basis van je doelgroep. Lukraak berichten op je social media kanalen plaatsen, is als schieten met hagel. Je zult hier ook je doelgroep mee afschrikken. Aan de basis van social media marketing staat het bepalen van je doelgroep en je doelstellingen. Met deze gegevens maak je een social media strategie, waarbij je onder meer de typen content vaststelt en een content planning maakt. Alleen met een doordachte uitvoering van social media marketing behaal jij je doelstellingen en adverteer je effectief.

Waarom is social media marketing belangrijk?

Tegenwoordig wordt het steeds lastiger om met traditionele media en marketingmethodes je doelgroep te bereiken. Het kijken van traditionele tv neemt af, Nederlanders maken steeds meer gebruik van tv on demand en Netflix, waardoor ze minder reclames zien. Ook neemt het gebruik van Spotify en andere streamingdiensten hard toe, waardoor er wederom minder reclames worden gehoord. Bovendien worden steeds meer mensen reclame moe én stijgt het gebruik van mobiele apparaten nog steeds, waardoor er ook meer tijd wordt doorgebracht op social media kanalen. Al met al een mix waarbij social media kanalen steeds belangrijker worden als marketingkanaal. Deze veranderingen binnen het marketinglandschap bieden veel nieuwe kansen om te binden met je doelgroep. Het bijkomende voordeel van social media kanalen is ook dat je snel kunt inspelen op de nieuwste ontwikkelingen en trends. Wanneer je inspeelt op de behoeftes van je doelgroep, trends en de ontwikkelingen via social media kanalen bereik je effectief jouw doelgroep met goede resultaten. 

Waarvoor is social media marketing geschikt?

Elke marketing activiteit die je uitvoert, moet als doelstelling het behalen van ROI hebben. Marketing wordt immers ingezet om een bepaalde groeidoelstelling te behalen. Social media marketing zet je in met verschillende doelstellingen. De doelstellingen die je voor social media marketing kunt gebruiken zijn:

  • Het vergroten van je naamsbekendheid. 
  • Het introduceren van nieuwe producten of diensten.
  • Het vergroten van de kennis bij je doelgroep.
  • Het gericht bereiken van je doelgroep.
  • Het genereren van traffic.
  • Het opbouwen en onderhouden van een community.
  • Het verkrijgen van leads.
  • Het verkrijgen van conversie en verkopen.
  • Het beantwoorden van vragen die je klanten hebben.
  • Het werven van nieuwe medewerkers. 
  • Het beïnvloeden van koopgedrag.

De KPI's voor social media marketing

Meten en optimaliseren zijn belangrijke onderdelen van je social media marketing strategie. Voor het bepalen en meten van je doelstellingen zijn KPI's (key performance indicators) belangrijk en zeer bruikbaar. Door de vele mogelijkheden van en de grote hoeveelheid data op social media kanalen zijn er meerdere KPI's die je kunt meten. Effectieve KPI's zijn onder meer:

  • Bereik.
  • Interactie.
  • Interactiepercentage.
  • Klikken op links.
  • Leads.
  • Conversie.
  • Conversiepercentage.
  • Bouncepercentage.
  • Time on site.
  • Likes.
  • Shares.
  • Reacties.
  • Mentions van je merknaam.
  • Reactiesnelheid. 
  • Profielbezoeken.
  • Actieve volgers.

Met behulp van rapportages, tools en dashboards kun je de KPI's real-time of op bijvoorbeeld dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse basis bijhouden. Aan de hand van deze KPI's is het mogelijk je marketing strategie bij te stellen. Bovendien meet je door te testen met verschillende typen content goed welke content het beste werkt voor jouw doelgroep. 

De mogelijkheden van social media kanalen

Dat social media marketing belangrijk is, is inmiddels over het algemeen bekend. Je kunt social media marketing op diverse manieren inzetten. Social media kanalen zijn volop in ontwikkeling en bieden tal van mogelijkheden voor het uitvoeren van je social media marketing. De mogelijkheden zijn grofweg op te delen in vier onderdelen: content creatie, advertising, remarketing en webcare.

Content creatie

Content creatie omvat het produceren van effectieve content die je gebruikt op je social media kanalen. Wanneer je content op social media kanalen plaatst, is het belangrijk om deze content altijd te voorzien van een goede copywriting en een visual. Zonder een visual zullen de algoritmen van de social media kanalen je content minder bereik geven, waardoor je ook minder resultaat behaald. Daarnaast geeft je doelgroep ook minder aandacht aan je content wanneer deze geen visual bevat. Visuals kunnen video's en afbeeldingen zijn.

Binnen het creëren van content heb je verschillende typen content die je in kunt zetten, denk aan een poll, video, afbeelding, blog, slider, diavoorstelling, canvas en een story. Afhankelijk van je doelgroep en je social media strategie kies je bij het creëren van content de typen content die het beste binnen de strategie passen. Elk stuk content dat je maakt, wordt voorzien van een bepaalde doelstelling, waaronder interactie of bereik.

Social media advertising

Het enkel publiceren van organische content is vaak niet genoeg om doelstellingen te behalen via social media kanalen. Het is algemeen bekend dat Facebook het organische bereik van bedrijven steeds verder verlaagd. Ook op andere social media kanalen zien niet al je volgers de content die gepubliceerd wordt. Daarnaast is het in veel gevallen ook van belang een nieuwe doelgroep te bereiken: personen die jou nog niet volgen. Het is daarom onvermijdelijk om advertenties in te zetten. Door de geavanceerde targetting mogelijkheden is het mogelijk om gericht advertenties te tonen aan personen binnen je doelgroep. Aan de hand van pixels en trackingcodes is het mogelijk om de conversie bij te houden, zodat je ook op resultaat kunt sturen. Doelstellingen van advertenties op social media kanalen kunnen bereik, traffic en conversies zijn.

Remarketing

Eigenlijk is remarketing een onderdeel van social media advertising. Met remarketing laat je personen die interactie hebben gehad met je website of app relevante advertenties zien op social media kanalen. Remarketing is zó geavanceerd en effectief dat wij remarketing met liefde apart benoemen. Iedereen heeft het wel eens meegemaakt: je bekijkt meerdere webshops met schoenen en vervolgens zie je op Facebook of Instagram overal advertenties voor de schoenen die jij hebt bekeken. Social media kanalen komen niet zomaar aan deze informatie. Door het gebruik van pixels verzamelen websites en social media kanalen informatie over de bezoekers die pagina's hebben bezocht. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om websitebezoekers een advertentie te laten zien aan de hand van de paginabezoeken of interesses. Remarketing campagnes worden vaak gebruikt met de doelstelling conversies te genereren. Dit kan gaan om leads of bestellingen.

Webcare en social listening

Social media kanalen zijn niet in te zetten om jouw boodschap te verspreiden. Het wordt ook veel gebruikt als de uitlaatklep van je doelgroep of als klantenservice kanaal. Vragen die gesteld worden en klachten die geplaatst worden wil je beantwoorden en oplossen. Hiervoor zijn social media kanalen goed in te zetten. Door het gemak van de kanalen stijgt het gebruik van social media kanalen als klantenservice kanalen sterk. Niet voor niets zie je dat steeds meer bedrijven social media inzetten als klantenservice kanaal en hier ook op sturen. Naast het inzetten van social media kanalen als webcare kanaal kun je de kanalen ook inzetten voor social listening. Met social listening monitor je de conversaties van je klanten en monitor je wat er over je bedrijf gezegd wordt. Wanneer het nodig is, kun je hier vervolgens op inspelen.

Download ons social media formaten handboek

Hoe gaan wij te werk?

Heb je zelf geen tijd om social media marketing in te zetten? Of heb je geen ervaring met social media marketing of kennis van social media kanalen? Dan is het verstandig om professionals in te zetten. Wij helpen je graag om jouw online doelstellingen te bereiken aan de hand van social media marketing. Bij elk social media marketing traject gaan wij eerst de interactie met jou aan. Onder het genot van een kop koffie bepalen wij samen de basis voor de social media strategie. We kijken onder meer naar de doelgroep, vraagstukken binnen je doelgroep en we bepalen de doelstellingen op basis van het budget en je groeidoelstellingen. Met deze gegevens stellen wij de social media strategie op, waarna wij aan de slag gaan met de content creatie.

Alle content die wordt gemaakt, krijg je van te voren toegestuurd ter goedkeuring. Zo weten we zeker dat we op één lijn zitten en dat de uitingen correct zijn. Dit geldt ook voor advertentiecampagnes en stories die worden ingezet. Vervolgens optimaliseren wij alle content en advertenties. Zo zorgen wij ervoor dat er zoveel mogelijk resultaat behaald wordt. Jouw persoonlijke marketeer zal maandelijks de analyses en resultaten van jouw social media terugkoppelen. Meer weten? We drinken graag een kopje koffie met je!

 

Klanten waarvoor wij social media marketing inzetten

Wij laten je graag onze klanten zien, we zijn druk bezig om een mooi overzicht te maken van bedrijven waarvoor wij social media marketing inzetten. We kunnen in ieder geval alvast verklappen dat wij werken voor toffe merken en bedrijven! 😉

 

New call-to-action